Haastige spoed

15 januari 2021 - Praia do Carvoeiro, Portugal

Donderdag zou hier een voor Nederlandse begrippen strenge lockdown ingaan, maar de aankondiging was wat laat en het werd een dag opgeschoven. We kunnen nog een dag erop uit dus. Ik zette gelijk een tocht met 2 caches op het programma, de tocht liep over een bergkam en was mogelijk wat moeilijk, maar wel met weinig tegenliggers en proberen kan altijd toch. Maar ik was wat te haastig, ik had niet met een natte vinger in de lucht getest toe hard het waaide. Volgens de voorspelling van gisteren zou er nauwelijks wind zijn, maar dat blijkt ook hier niet geheel betrouwbaar. Toen we bij het startpunt uitstapten stonden we letterlijk in een zeg maar meer dan straffe bries, en daar de wind hier al enige tijd rechtstreeks van de Noordpool lijkt te komen voelde het wel erg fris aan. Soepel als ik ben gelijk de auto gekeerd en op naar de kust, het strand tussen Alvor en Lagos. Dit strand is denk ik 5km lang en wij hebben er twee van gelopen. Ons startpunt was Bar Quim waar ze …taraahh… die dag nog “koffie met” mochten schenken. Op de 2 km wandeling langs het strand naar het havenhoofd aan het eind, kwamen we wel 2 keer mensen tegen. Gelukkig was het strand terplekke zo’n 60m breed dus behoorlijk coronaproof. De terugweg ging over een dammetje en langs en over een golfbaan daar was het beduidend drukker maar daar wij ons niet in de buurt van de holes waagden was hier ook geen tegenligger te bekennen. Nee cachen lijkt het veiligste wat je hier kunt doen, buiten thuis relaxen in het zonnetje dan, en net dat laatste is ons nu met de lockdown bijna voorgeschreven. Alleen voor het noodzakelijkste mag je eruit en zelfs dat is omschreven de supermarkt, iets medisch etc. En denk maar niet dat je nu boodschappen kunt gaan doen in Lissabon of zo. Donderdag waren ze op de N125 al aan het repeteren met aanhoudingen, wij glipten er gelukkig net tussendoor maar de auto achter ons … hup aan de kant. De restaurants en cafés ook dicht hoe moet dat nu met de Engelsen met hun marathonzittingen op de terrasjes? Bier middels Take Aaway het lijkt me niet dus moeten ze toch nog zelf inkopen gaan doen. Maar met het zonnetje is het niet echt een straf en een “wandeling vanuit huis”  dus niet bij Aljezur of Faro mag wel. Als goedmaker was het zwembad weer open, en wat denkt U plons…. aaii….. weer te gehaast…. ijskoud water, ik voelde me net het stokje van een ijslolly, nee een half baantje en niet eens in het diepe gedeelte voor de veiligheid. Maar daarna heerlijk op de ligbedden…