Wat onbetrouwbaar…

13 januari 2021 - Praia do Carvoeiro, Portugal

Dat betreft dan de kaarten in onze GPS er zijn verschillende uitvoeringen zodat wij ook verschillende kaarten op ons apparaat hebben. We wilden naar een stuwmeer waar een pad langs liep dat ons bij enige caches zou brengen. Op beide kaarten werd er een weg tot het meer in het vooruitzicht gesteld, maar terplekke was er een steil karrenspoor met niet geringe watergeulen. Pech moeten we toch weer klimmen maar op pad het lijkt niet ver. Op de kam gekomen werden onze kaarten verschillend op de mijne liep alleen de niet aanwezige autoweg door, die van Jos gaf een alternatief naar rechts. Dit liep evenwijdig aan het pad langs het meer en kwam daar op uit, mooi toch. Ach wat waren we weer eens naïef, het pad liep door omlaag maar niet naar het meer nee naar de volgende heuvel, alle paden omlaag bleken niet te bestaan. Om nu door het struikgewas steil omlaag te worstelen leek geen optie dus verder maar. Uiteindelijk bereikten we het pad langs het meer maar inmiddels hadden we wel meer dan 200m extra moeten klimmen om van de extra kilometers maar niet te spreken maar ja je bent er uit en wilde wat lopen niet. De terugweg was prima te doen langs het meer met één klimmetje terug naar het wachtende autootje. Verderop liep de autoweg op onze kaarten dood in een rondje, dan doen we er nog even bij… Maar toen ik omlaag reed naar de onderkant van de stuwdam werd het weg wel wat smal, maar ach onze auto is niet zo breed. Toen we echter beneden de brug overstaken en weer omhoog begonnen te rijden zag ik wel een paar werklui wat verbijsterd naar ons kijken, en naar bleek terecht 800m verder stonden we voor een gesloten hek, de weg liep door over de dam maar dat hadden ze liever niet dus. Op onze kaart was er geen hek te vinden, en Truus had ons daar ook niet op gewezen, misschien handig om het doodlopen in een eerder stadium aan te geven. Ik was bijtijds gestopt op een plek waar draaien nog mogelijk was, maar wie weet rijdt een andere enthousiasteling door tot het hek en moet maar zien hoe ie zich er uit redt. Kom ik ga weer even van het zonnetje genieten….