Gisborne

28 januari 2016

Even bijpraten, en hopen dat internet ons niet in de steek laat. We zijn langs de noordoostkust gereden en hebben zo waar een benzinepomp gevonden. In de gidsen wordt gedreigd dat er tussen Otopiki en Gisborne over een afstand van zo’n 400km geen pomp is. Omdat wij nog al eens een extra stukje naar een strandje of vuurtoren rijden en het bereik van de bus niet precies weten hebben we voor de zekerheid 15lt getankt, en ja het kost wat meer maar als daarmee duwen voorkomen kan worden is dat niet te versmaden. We kwamen bij een mooi strand met natuurcamping en ook nog een cache Lookout…. dit wees er weliswaar al op dat het klimmen ging worden. Maar ja we hadden de hele dag in de auto gezeten dus vooruit maar. Het bleek een rondwandeling van 2,5 uur heuvel op en af door bos met voor ons onbekende boomsoorten, waaronder enorm grote bomen, ze hebben geen natuurlijke vijand zeker. Een deel van het traject liep door een nu vrij droge beekbedding, we kunnen wel zeggen dat we de route in natte omstandigheden niet leuk hadden gevonden. Er bleken tot ons genoegen 6 caches te liggen waarvan we er 5 hebben gevonden. Hierna hebben we ons busje op de camping gestald, en zijn een stuk langs het strand gelopen. We hebben later ook nog even gezwommen nadat we locals die daar woonden dat hadden zien doen. Er stond weliswaar een waarschuwing dat je er mogelijk ziek van kon worden, maar ja je hoeft de oceaan ook niet direct leeg te drinken. Als het echt foute boel was zou er wel wat anders staan dacht ik zo. De volgende ochtend met miezerig weer op pad, op de camping was geen toilet, dus toen ik op een hoek van de weg 2 van die verplaatsbare hokjes zag staan heb ik me daar spoorslags heen begeven, om opgelucht de tocht voort te kunnen zetten. Onderweg kwamen we bij een plek met 3 caches allemaal Lookouts kun je van de een naar de ander kijken. Het parkeerplekje had ik eerst gemist, het was wat klein, ik had bijna een schoenlepel nodig om het busje er te stallen, maar het was wel een lekkere wandeling, en inmiddels scheen de zon weer af en toe. Dan door naar Gisborne waar we 17.01 voor de VVV stonden die om 17.00 uur dicht ging dus geen kans. De eerste camping was een van de duurdere soort, maar ja Top10 wat wilt U? Liever een goedkopere die… en die vonden we 6km verderop. Veel goedkoper en met soms Wifi klein foutje onzerzijds we zijn wat dicht bij het toilet en keukenhok gaan staan. In de keuken hangen een hele batterij TL balken dus we worden bijgelicht als iemand om 23uur even eten gaat koken, en het licht niet weer uit doet. Onze buren bleken de kerstverlichting nog niet opgeruimd te hebben, dus van die zijde knipperende sfeerverlichting, toch prima geslapen hoor. Alleen vannacht wakker van de regen en niet zo’n klein beetje we hebben besloten hier een dag extra te blijven. Straks de stad in om een kaart voor de mobiele Hotspot te kopen en wat eetwaar. Oh ja de campings liggen soms pal aan de oceaan een keer kwam het water tot op 30m maar er zat wel een hekje tussen hoor.

1. Paul:
    28 januari 2016
    Ik vertrouw die hekjes echt niet hoor. Als er een Tsunami op komst is zo,n ding niet niet bestand tegen een druppel water. Maar ik denk dat het er staat om zwaardvissen etc, tegen te houden.