Forteleza

11 maart 2015 - La Fortaleza, Spanje

Of eigenlijk de Fortaleza is een berg hier op Gomera, eentje van het type Tafelberg. Omdat hij zeer opvallend is vanwege zijn ligging dacht ik toen ik er de eerste keer in de buurt reed zou hij te beklimmen zijn. Volgens de gidsen was het een moeilijke beklimming “met handen en voeten werk”. Toevallig hoorden we van geocachers, tja van wie anders, dat er een nieuw pad aangelegd was naar het topplateau, zodat echt kletteren niet meer nodig was. We besloten eens te gaan kijken, we konden gemakkelijk met de auto dicht bij de voet van de berg komen. Al snel merkten we dat er inderdaad een pad was aangelegd, wat heet een soort van bestrate trap leek het wel. Weliswaar soms wat onregelmatige hoogte, maar de stenen lagen allemaal vast. De aanleg was duidelijk door wegwerkers gedaan want op twee punten waar een groot rotsblok midden op het pad was gesitueerd waarbij je de keus had links dan wel rechtsom, was nu een heuse rotonde aangelegd. Zo gaat dat hier wordt er een nieuwe straat aangelegd dan komen daar bijna automatisch rotondes in. Alleen ontbraken hier de vooraankondiging en het bord om aan te geven dat je rechtsom diende te passeren. Enfin we kwamen aan de laatste rotswand, en ook hier een zeg maar vaste stenen trap naar omhoog. Weliswaar veel smaller, er moest wel op tegenliggers worden gelet, maar op zich was het gemakkelijk vlot boven te komen, al waar we op een plateau met een doorsnee van zo’n 400m stonden. Boven liep er aan “aangelegd” pad langs de buitenrand waarbij van ons verwacht werd dat we binnen twee rijen stenen zouden lopen. Na aan alle kanten van het fraaie uitzicht te hebben genoten besloten we naar omlaag te klimmen. Ik moet zeggen de trap leek nu nog veel smaller en als het aan de wegwerkers had gelegen was er waarschijnlijk langs dit hele traject een vangrail aangelegd. Mogelijk was het budget niet toereikend want genoemde ontbrak geheel zelfs was er geen trapleuning, maar daar de traptreden heel degelijk waren was dat voor ons geen probleem. Aan de overkant van het dal hebben we vanaf het terras onder het genot van verse jus en cappuccino zitten kijken van afdalende personen, ze waren vlot beneden.