Fietsen toegestaan

26 januari 2023 - Praia do Carvoeiro, Portugal

We hebben bij Sagres een trail van caches gefietst, het was een serie van 42 caches, kijk dan heb je ook wat. Bij de serie was aangegeven “fietsen toegestaan”, nu dat had ik duidelijk verkeerd geïnterpreteerd als zijnde een serie fietscaches. Het bleek in dit geval dat het feit van fietsen toegestaan niets meldt over de toestand van het terrein. Nu die was af en toe om te huilen, een deel ging door een nieuwe wijk in aanbouw, waar de bouwactiviteiten plotseling en geruime tijd geleden waren gestopt. Er waren keurige trottoirs en lantaarnpalen waarbij de laatsten bijna volledig vernield was, maar het wegdek was nog niet van asfalt voorzien. Sommige delen hadden heel grof grind of erg veel grind nee fijn fietsen was anders. Een paar caches waren alleen over een wandelpad bereikbaar, bij deze exemplaren was weliswaar het fietsen toegestaan weg gelaten maar ja dat had ik dan weer niet gezien. Gevolg je staat op een viaduct met maar 4 meters afstand naar de cache, maar die blijkt beneden op een geitenpaadje te liggen, kortom wel eerst goed lezen  ja. Uiteindelijk hebben we 40 van de caches verschalkt en bereikten net voor zonsondergang de auto. Kort hiervoor hadden we de pijpjes al aan de broek geritst, want het was weliswaar onbewolkt maar met 14 graden op het heetst van de dag wordt het aan het eind van de middag toch wel wat fris. Maar goed ook van de laatste km hadden we ook nogal wat wind tegen, nee dat waren blauwe knietjes geworden. Nu waren het vanwege het zoeken in prikstruiken alleen wat bebloede onderdanen. Op de terugweg inmiddels in het donker blijkt de N125 niet verlicht, nu je hebt toch je lampen…. Jawel, maar er staan op de middenstreep soms series niet reflecterende paaltjes om inhalen te voorkomen. Ze staan een paar meter uit elkaar dus slalommen valt ook niet mee, en als de eerste opeens in je lichtkolom verschijnt is dat wel even schrikken, want ze zijn dan al eng dichtbij. We zijn thuis ook wel onverlichte snelwegen gewend, maar de rotondes in Nederland zijn vrijwel altijd van flinke verlichting voorzien, nu hier meestal niet. Op het traject van goed 50km komen we dan ook nog eens meer dan 20 rotondes tegen…. Nee Truus (de Tomtom) hoefde geen stommetje te spelen. Wat hebben we geleerd, zo mogelijk vroeger opstaan (oh wat klinkt dat flink) en eerder weg gaan en proberen voor het donker en de kou thuis te zijn. En bij de caches vooral goed lezen….