Anders

29 januari 2019 - Carvoeiro, Portugal

Er zijn hier dingen die wat anders zijn dan ze lijken. Lig je ’s morgens nog wat na te dutten in bed hoor je buiten dat er een flinke wind staat. Je zoekt dan ter controle het weerbericht dat aan geeft dat er een windkracht 4 staat. Nu niet om te zeggen tjonge wat een wind maar het geruis is er op ons balkon niet minder om. Dit nu komt door het in dat opzicht onzalige idee om alhier palmen te planten, de bladen ruisen al flink als het vrijwel windstil is. Gezien het feit dat het ook nog eens gaat om palmen van 7m hoog wordt het idee van harde wind nog eens versterkt door het heen en weer bewegen van de palmstammen. Ik voel nu wind op het balkon terwijl die er vrijwel niet is, ik weet het, het zit tussen de oren maar de kombinatie van sterk ruisende bladeren en bewegende stammen vlak voor je ogen wekken dit gevoel wel op. Al met al maakt geeft dat een gevoel van zeg maar ik zit hier in de wind, en dat het kouder lijkt dan het is, vooral als de zon nog maar net op het balkon schijnt. Een uurtje later als de laatste ons vol raakt met zijn stralen krijg ik al snel het gevoel van: die Portugezen zijn zo dom nog niet met hun dak boven het balkon. Gelukkig kan ik me dan desgewenst terug trekken onder  het overdekte balkondeel, dit ondanks de nog steeds bewegende palmstammen en het ruisen van de dito bladeren. Na enig in de zon zitten ben ik dan zo opgewarmd, dat ik me laat overhalen om een duik in het verwarmde zwembad te doen. Nu ja duik beheerst het trapje af hoor op mijn leeftijd. Enfin ik begeef me het water in om direct in een soort van stoombad te staan. Het verschil tussen mijn temperatuur en die van het water is zo groot dat het bijkans begint te stomen. Echter na een half rondje zwemmen denk ik niks koud heerlijk water, en ga na enig zwemwerk in het zonnetje liggen opdrogen zonder het idee van tjonge wat is het heet. Er is hier geen schaduw, er zijn geen palmen, en het lijkt wel geen wind. Op onze wandeling gister stond er ook een windkracht 4 ik kon maar net mijn petje ophouden. Boven op de heuvels moest je gevoelsmatig overhangen tegen de wind in. Ik ben bang dat je bij windkracht 5 hier uit je jasje waait, en dat bij kracht 6 je er ernstig rekening mee moet houden dat de veters uit je schoenen kunnen waaien…. We zijn dus gewaarschuwd.