Het verkeer op Madeira

12 februari 2017 - Madeira, Portugal

Op Madeira zijn er heel veel wegen en weggetjes, en daarboven ook nog eens ongelofelijk veel tunnels. Je kunt op de westpunt na het eiland rondrijden over snelwegen die door tunnels voeren. Om te zien of het zonnetje schijn moet je bijna van deze weg af zoveel tunnels zijn er, wat wel lekker is dat je hier droog rijdt, want inmiddels is hier het regenseizoen begonnen. In geval van regen zijn er trajecten waar je constant bezig bent de ruitenwisser aan en uit te zetten vanwege de tunnels. Tja volgens de klimaat gegevens heb je hier nu recht op 1 op de 3 dagen regen, daar wij tot en met afgelopen woensdag geen regen hadden meegemaakt wordt dat nu ingehaald. Vrijdag reden we naar de westpunt vrolijk zingend over het zonnetje en zo tot we plotseling uit de laatste tunnel kwamen en ai mist en later regen met bakken op de voorruit bijna niet weg te wissen. Bijzonder wel in Nederland zijn deze twee fenomenen volgens mij strikt gescheiden, als het mist krijg je soms wat motregen op de ruit, maar plensbuien in mistige omstandigheden kan ik me niet voor de geest halen. Hier wel en dus autolicht aan, en wat dan opvalt dat iedere auto licht voert, behalve de vrachtwagens en juist die wil je eerder zien omdat ze een deel van de weg in beslag nemen waar jij moet rijden. Op de snelweg zijn de zijwegen het probleem ze monden als het ware uit op de snelweg, zonder oprit dus, in het gunstigste geval wordt je nog net in de rijrichting gezet maar dan is daar de onverbiddelijke streep. Onder de meest onmogelijke hoek moet nu worden ingeschat of oprijden tot de mogelijkheden behoort. Ik heb al enige malen flink in de remmen gemoeten omdat iemand na het knopen tellen op ja uit kwam en met 0 km/u voor me op de weg verscheen, waar ik de auto net even lekker liet gaan. Liever blijf ik dus links rijden maar ja er zijn hier natuurlijk lieden waarvoor het maximum van 90 km/u meer als een minimum geldt. Zaterdag was het weer niet je dat, en we waren nog maar nauwelijks van de kust afgedwaald of daar was de regen al. Ik heb echt geprobeerd het te ontwijken, rijden naar de Pico Arieiro 1818m dan kom je wel boven de wolken, niet dus bovendien bleken we hier in de straalstroom te zitten, en omdat ik voor het uitzicht de auto hier dwars op geparkeerd had, was het bij ernstige vlagen even uitkijken met de koffie. Nieuw idee naar de noordkust dan kom je er wel onderuit, weer mis want ik moet tot mijn schande bekennen dat ik buiten de wendbaarheid van de buien alhier had gerekend. Ging ik gauw een hoek om komen ze gewoon van de andere kant. Overigens is Truus, de TomTom dus, meestal al snel het spoor bijster, de situatie is hem dan ook niet altijd eerlijk doorgegeven, soms wil hij me een trap op of af sturen. Inderdaad staat er in mijn GPS dan ook een klein weggetje getekend, opletten dus maar. Vaak is hij zijn satellieten kwijt, zijn eerste melding bij hernieuwde ontvangst is dan… ga links af?? Waar ie ook moeite mee heeft is het 3 dimensionale in de kaart bij een plotselinge kreet rechtsaf slaan heeft ie de tunnel die we kruisen in de gaten gekregen, alleen de hoogte klopt dan niet. Nee we rijden hier constant met een schep zout bij de hand voor wat de navigatie betreft.