De tijd raakt op

19 december 2018 - Gran Canaria, Spanje

Tja ons verblijf hier loopt bijna teneinde, gister en vandaag zijn we enigszins kriskras over het eiland gereden. Daarbij konden weer eens vast te stellen dat de noordzijde erg groen en mooi is, maar verder weg. Er is hier wel een verwarrend aantal wegen richting eilandcentrum, pffft… lang leve Truus de navigator. Hierbij helaas zijn helaas ook minder brede wegen, zodat ik op enig moment door een enorme vrachtauto in zijn achteruit werd getoeterd, na de passage toen de sensoren van de auto waren verstomd, bleek ik zowaar nog een linker buitenspiegel te hebben. Weinig caches echter zodat het meer genietend rondrijden werd, onderweg nog een tocht door het laatste stukje laurierbos op GC gemaakt. Om vast te stellen dat je hiervoor beter naar La Gomera kan gaan. Tijdens de lunch aldaar werden we nauwlettend in het oog gehuden. Ik moet bij dat zeg maar kilometers maken aantekenen, dat ik als echte krentenkakker wel moest rijden, omdat ik er de laatste tankbeurt teveel benzine in had laten gooien, en niet gebruiken is zonde. Eigen schuld dikke bult dus, maar wel prachtige tochten, met heerlijk veel bochten op bergwegen. De mij uitgereikte huurauto heeft allerlei nieuwe techniek aan boord, hiermee probeert hij me op te voeden lijkt het wel. Midden in de dashboardklok zit een rood!! vierkant, dat digitaal allerlei gegevens weergeeft. Nu ben ik van oudsher ietwat allergisch voor rode lampjes op het dashboard maar nadat ik me er overheen heb gezet blijken ze veel over mijn rijgedrag duidelijk te maken. Er staan de volgende gegevens mijn snelheid, hoeveel kilometer ik vermoedelijk nog kan rijden voor de benzine op is, en hoeveel benzine ik op enig moment verbruik per 100km. Dit nu wijzigt voortdurend zeker op bergwegen, en je kunt dit niet blijven volgen natuurlijk, nee er moet ook nog op de weg worden gelet..ja.. Mag ik het allemaal wat zinloos noemen? Toen ik de berg op reed gaf het aan dat ik nog 614km kon rijden, toen we 40km later thuis waren stond de teller op 646km, lekker betrouwbaar dus. Als ik de berg omlaag rijdt zie ik kans om geen druppel benzine te verbruiken althans volgens het console. Dit nu lijkt me sterk want ik hoor de motor draaien, en uitzetten ervan geeft ernstige problemen bij het sturen. Nee het is onrust op je dashboard dat niet veel toevoegt, want ik heb daar ook gewoon de ouderwetse benzine- en snelheidsmeter in klokvorm. De onwaarschijnlijke hoeveelheid sensoren rondom daar heb ik het al over gehad. Verder mag ik wel stellen dat ie heerlijk reed, en dat is veel waard. Minder is zijn grote draaicirkel ik moet vaak extra steken omdat het draaien net niet gaat. Op bergwegen kom ik in haarspeldbochten op de weghelft van de tegenliggers en dat is in onoverzichtelijke situaties niet zo fijn. Een kleine auto is hier in het voordeel, maar als er een klant komt die 3 weken wil huren, krijgt hij denk ik een grotere voor dezelfde prijs. Want die staat daar anders maar te wachten zonder ooit mee uit rijden te worden gevraagd, en dat is best zielig. Een auto moet rijden niet…