Opgewarmd

19 februari 2021

Volgens de klimaatinfo voor de Algarve hebben we in februari “recht” op gemiddeld 6 uur zon per dag. Maar halverwege deze maand gaat ie om 7.15 op en om 18.15 onder, dus als ie de hele dag schijnt maakt ie aardig wat overuren. Het blijkt dat ze hier een bijzondere manier van corrigeren hebben voor het aantal zonuren namelijk “mist”. Sta ik om 8.40 op, pffft laat zeg, gluur ik even om de hoek van het gordijn … hoi, prachtig zonnetje dus ik trek mijn korte broek aan en open de voordeur om de stoelen op ons ontbijtplekje klaar te zetten. Ai... wat nu ik zie nauwelijks de appartementen hier tegen over.... mist brrr..., pak de stoelen maar weer binnen, en bedek snel de knietjes. Zo’n mistbank kan aardig plagen net als je denkt, gelukkig ik zie de huizen beneden weer blaast ie nog even weer wat van de zee onze kant op. We hadden dat nog nooit meegemaakt vorige jaren. Enfin het was donderdag prachtig zonnig na een klein plaagstootje van een mistbankje in de ochtend, dus we dachten nu het zwembad moet wel genoeg zijn opgewarmd. Maar hoe krijg je de zeilen eraf? Enfin Jos pleegt, wat ik zou willen kenschetsen als een “bijna slechtweer gesprek” met een wat eigenwijze receptioniste. Met als resultaat dat enigszins tot mijn verrassing het bad werd opengesteld. Heerlijk zo’n bad op een aangename temperatuur helemaal voor ons alleen. Nu ja het leek wel nog wat koud om door te gaan, maar dat was meer van het er voor in het zonnetje zitten, en mogelijk genoemd telefoongesprek. Kijk zo is een lockdown prima uit te houden… Voor het weekend wordt even een dipje voorspeld zondag 14 graden best minder dan in Nederland, dit gevoegd zij een soort van zondvloed van 42mm, in de nacht weliswaar, nee we kunnen wel stellen dat even de verkeerde persoon uit het weerhuisje lijkt te komen.

1. Paul:
    22 februari 2021
    Hier lijkt het de Costa Brava wel. Heerlijk weer. Extreem warm vor de tijd van het jaar. Ze beloven dat het nog een aantal dagen aanhoud, dus de fietsen uit hun winterslaap gehaald en gaan met die banaan. Sturen nog wel wat Saharazand jullie kant uit.