Onweer

17 januari 2024 - Praia do Carvoeiro, Portugal

We komen hier nu voor het zesde jaar, en ik kan me niet herinneren ooit eerder hier onweer te hebben mee gemaakt. Ik geef toe dat het kunnen herinneren een ietwat zwak punt is maar toch. Maar we lagen gisteren net in bed en dachten eerst nog he we hebben zeker bovenburen vanwege wat gerommel. Maar nee dat bleek onweer toen nog in de verte. Even later begon het gedrup van de afvoer van het bovenbalkon, het regent stelde ik vast. Kort daarna lichte het gordijn op en werden we getrakteerd op soms ferme onweersklappen. Maar ja oordopjes in ogen dicht en pitten maar. Toen ik midden in de nacht vanwege een toiletgang uit de badkamer kwam dacht ik even bij de schuifdeuren kijken, hoewel daar natuurlijk in het donker weinig te zien zou zijn. Met dat ik daar aan kom sta ik daar in een enorme bliksemflits, want ik dacht nog zo Ton je staat er op. Sterretjes voor de ogen dus en probeer dan maar eens in het donker heelhuids je bed te bereiken. Al met al zitten we even in een weerdipje, er draait hier een depressie rond en er werd enorm veel regen voorspeld zo´n 50mm in 4 dagen en hoewel dat later weer werd afgezwakt toch flink wat, voor hier dan. Nu we hebben laatst een kijkje genomen bij een ander stuwmeer en kunnen wel vaststellen, nee dat loopt met 50mm neerslag nog niet over. Ik vergeleek de stand bij de dam met een foto uit 2019 om een zorgelijke daling van het waterpeil te constateren. Vanaf zaterdag wordt er weer 90% zon voorspeld….. dat wordt weer verder genieten… maar wel met bijna lege stuwmeren.

1. Peter:
    18 januari 2024
    Hier hebben we een paar dagen vorst gehad. Daarna wat sneeuw en vorst. Dus de straten zijn spiegel glad. Momenteel schijnt de zon maar het vriest nog wel. Zo hebben we allebei wat.
  2. Paul:
    18 januari 2024
    Nee joh het was geen onweer maar de plaatselijke fotograaf die actuele plaatjes aan het schieten was voor het plaatselijke suffertje.