De Fietstocht

25 januari 2024 - Praia do Carvoeiro, Portugal

Dinsdag een fietstochtje gemaakt vanuit Carvoeiro. Ondanks het feit dat we hier zo ongeveer op het hoogste punt van Carvoeiro zitten eerst toch nog omhoog niet steil hoor maar toch. Dan gevoelsmatig eindeloos omlaag met ingeknepen remmen en poepertje, want een asfalt laag gelijk een biljartlaken kan hier zo in een uiterst pokdalig wegdek veranderen. Officieel moet men in Portugal 1,50m ruimte laten bij het passeren van een fietser. Sommigen doen dat ook maar anderen rijden je spiegeltje er bijna af… Vanwege het autoverkeer zoveel mogelijk rechts houden dus ja..  Maar in Portugal hebben ze de gewoonte om de rioolputjes zo’n 8cm lager te leggen dan het wegdek, en links van de put nog zoiets als een trechtertje dit om de water afvoer te verbeteren denk ik. Toch maar niet zo rechts dus.. Enfin in Ferragudo waren we op zeeniveau aangekomen en later bij de grote brug in de N125 waar een cache midden onder ligt, is dat niet veel hoger. Gelukkig is de cache te bereiken middels een zandpad met plassen water bezijden de snelweg, en pakt de gok dat ie er onder zou liggen goed uit. Dan in Parchal zo’n eng stuk weg met metalen paaltjes op de middenstreep, weinig ruimte dus… Hoor ik geluiden alsof er een 10tonner achter me zit, ik kijk in mijn achteruitkijkspiegel, want achterom kijken ik dacht het niet, maar zie niks enorms. Ik denk nog hij staat zeker verkeerd gericht, maar als ik bij een ruimte rechts van de weg uitwijk en stop om om te kijken wordt ik ingehaald door een ….Brommobiel…. tjonge en met een chauffeur zo te zien zonder oordoppen. Als wij terplekke de aanwezige cache verschalkt hebben is het geluid inmiddels weggeëbd. We rijden richting Lagoa langs een wat drukke weg waar we opeens een de linkerzijde een rode stoep ontwaren, is dat het fietspad? Want die worden hier meestal zo vermomd. Nu het wordt niet duidelijk en het lijkt ook wat smal, we blijven maar rechts rijden. Verderop stopt het rood bij een dikke boom! In Lagoa nog even bij de super langs vanwege de aanbieding koffie met iets lekkers (pastéis de nata) voor 0,99euro kijk daar wil je wel voor omfietsen toch. Dan het laatste traject richting huis eerst een korte klim maar dan weer hoera met wapperende manen omlaag, gelukkig houdt de helm mijn inmiddels flink gegroeide haardos redelijk binnen de perken. Na een lichte stijging op het laatst, want we zitten hoog daar in Carvoeiro weet u nog, komen we weer bij het appartement. We hebben zo’n 25km gepaddeld en gevoelsmatig 300m gedaald en 100m gestegen maar dat is natuurlijk maar een idee van mij… maar wel een lekker gevoel.