Narigheid op Tenerife

4 december 2014 - Santiago del Teide, Spanje

We zitten wat in de problemen Jose heeft maandagmiddag een vrij ernstig ongeluk gehad. Bij een wandeling aan de noordkant van het eiland kwamen we vlakbij waar de auto stond langs een niet afgebouwde toren. Hier was een soort van betonnen terras bij bereikbaar via een trap. Van deze hoogte hadden we een schitterend uitzicht ober de begroeiing heen over de noordkust. Opeens hoorde ik een rare kreet toen ik keek zag ik Jos verdwijnen in een gat in de vloer. Ik rende omlaag maar kon haar niet vinden wel horen. Weer terug boven bleek dat ze in een afgesloten ruimte ruim 5m lager terecht was gekomen. Ze was aanspreekbaar, ik heb gezegd dat ik hulp moest gaan halen. Auto’s aangehouden maar ik niet begrijp niet…. In het dorp geen politie te vinden, gelukkig wel een apotheek de juffrouw begreep het probleem en sloeg alarm in de bar daarnaast er werd gebeld. Een vriendelijke man probeerde intussen mij gerust te stellen en binnen 5 minuten zeiden ga maar terug de politie is al daar. Terug stond er een agent op me te wachten. Boven was er ook al iemand bij Jos, die steeds verhinderde dat ik te dicht bij het gat kwam. Uiteindelijk ben ik plat op mijn buik gaan liggen om met haar te praten. Wat later kwamen er brandweerlieden en natuurlijk de Gardia Civile die direct mijn paspoort wilden zien, gelukkig namen ze er even genoegen mee dat dat in de auto lag. Inmiddels waren er meer brandweerlieden gekomen en twee zijn afgedaald om Jos op een brancard te binden, waarna ze omhoog getakeld werd. Inmiddels had ze wel bijna 2 uur beneden gelegen. Toen in de ambulance en die weg naar hospitaal del Norte, ik moest nog met Gardia Civile mee voor de paspoorten voor hun rapport. Toen ik met veel moeite het ziekenhuis had gevonden, waren ze er daar al achter dat ze door moest naar UMC Canaria daar hadden ze MRI apparatuur. Weer een ambulance en ik weer op zoek naar het ziekenhuis, gelukkig stonden die in mijn GPS met toenaam er kon dus geen verwarring zijn welke van de drie ik daar moest hebben. Toen ik het eindelijk had gevonden was mevrouw Nahon totaal onbekend. Na zeer veel vijven en zessen bleek ze ingeschreven als Josephina Henriette Maria Nahon. Ik kon te midden van 60 anderen plaats nemen in de wachtkamer. Uiteindelijk werd de familie van Josephina… opgeroepen er was een dokteres die me zij dat ze stabiel was en dat ik er wat later bij kon. Dat wat was zo’n driekwartier. Ze was goed aanspreekbaar voor zover dat mogelijk was op een IC met herrie als op een vismarkt. Het bovenstaande lijkt best ingewikkeld maar erger was nog dat er vrijwel niemand over de grens spreekt. Een universiteitsziekenhuis geen mens die iets voor mij verstaanbaars kan zeggen. Jos is na 48uur verhuisd naar een afdeling maar hoe verder weet ik eigenlijk niet. Er hoeft niet geopereerd te worden dat is mij door 3 dokters op de IC verzekerd. Vanmiddag vroeg ik hoe de behandelend arts heette … verbijstering alom… stond niet in het dossier, er was überhaupt nog geen arts geweest. Vanavond belt er iemand van de alarmcentrale ik hoop dat zij medisch meer achtergrond kunnen krijgen. Maar ik denk dat de mogelijkheid van eerdere terugkeer naar huis niet onwaarschijnlijk is. Ze heeft nog niet eens gestaan plast via een katheder en bij het rechtop laten zitten had ze erg veel pijn. Dat lijkt me niet in een dag of wat over. Hopelijk kan ik een volgende keer iets vrolijkers melden.

1. Irene Mul:
    4 december 2014
    Net mama gesproken, ze mag nog niet vliegen vanwege wat long vocht, maar hopelijk snel naar Nederland daarna. Voor wie zich zorgen maakt, papa en de kinderen regelen het allemaal, geen reden voor paniek. Maar hopelijk lukt het allemaal snel
  2. Rolanda:
    4 december 2014
    sterkte papa, je doet het super, ik bel je morgen rond half 2, komt goed!!!
    liefs Ro
  3. Thomas:
    4 december 2014
    Pap als nood oplossing kunnen wij iemand vinden hier die spaans spreekt. Verder kan ik nog niet haar beltegoed opwaarderen
  4. Linde:
    4 december 2014
    Oh nee wat ontzettend naar zeg! Laat het weten als ik iets voor jullie kan doen. Heel veel sterkte, liefs Linde
  5. Riekje:
    5 december 2014
    Wat een ongelooflijk verhaal. Ik hoop dat de verwondingen meevallen. heel veel sterkte daar. De alarmcentrale werkt heel goed en zullen ongetwijfeld contact opnemen met de dokters daar. Riekje hana
  6. Paul:
    5 december 2014
    Wat een ellende. Zal je net zien heb je alles bij je om een cache op te sporen blijkt achteraf een touwladdertje ook wel erg handig. Wij hopen dat het allemaal gauw weer helemaal goed komt. Uiteraard veel sterkte gewenst, wij weten wat het is een ongeluk in het buitenland. Fijn dat jullie zoveel hulp aangeboden krijgen.
    Groetjes Paul
  7. Peter:
    5 december 2014
    Ton wat een schrik zeg. Ik hoop voor jullie dat er gauw duidelijkheid komt, over hoe en hoe verder.
    Peter
  8. Mas:
    5 december 2014
    Wat een narigheid zeg. We hopen dat de alarmcentrale jullie inmiddels wat wijzer heeft gemaakt. Bij Tony hebben ze wonderen verricht toen hij in Oostenrijk in het ziekenhuis lag en bij Erica hebben ze ook goed geholpen dus ik heb goede hoop dat ze je kunnen helpen. We wensen jullie heel veel sterkte en beterschap. Als we iets voor jullie kunnen betekenen dan horen we het graag. Heel veel liefs.
  9. Eer:
    sterkte jongens.
    Een vriend van Michel en Martine woont op Tenerife. hij spreekt Nederlands en Spaans. ik zal hen vragen jullie zijn contactgegevens te mailen, wellicht heb je er iets aan..
    Eer
  10. Michel Durville:
    Hi Ton

Ik heb gesproken met mijn vriend Jose Espinel in Tenerife, je kunt hem eventueel bereiken om te vertalen of hulp. Tevens is zijn zus ook breid te helpen Carmen Espinel.

Jose werkt vandaag van 14:00 - 22:00 dus liefst daarna of via whattsapp

Telefoon:

Jose: 0034 695 58 09 65
    Carmen : 0034 660 09 59 43

veel sterkte

Michel en Martine
  11. Rolanda:
    5 december 2014
    super michel!!! als het goed is horen we straks meer van de alarmcentrale en als het niet lukt, gaan we bellen!!! spreken deze mensen ook NL? of alleen engels?
  12. Michel Durville:
    5 december 2014
    Beide spreken vloeiend nederlands en Spaans, hebben geruime tijd in nederland maar zijn weer naar tenerife gegaan
  13. Eef:
    6 december 2014
    Lees nu pas al jullie nare belevenissen, Ton je bent geweldig. allebei heel veel sterkte hoor.
  14. Hilly:
    6 december 2014
    wat een ellende zeg!! maar ze heeft het overleefd voor het zelfde geld was het anders afgelopen. Hier gaat alles zo z'n gangetje dus doe kalm aan, hopelijk komt er voor jullie snel hulp, zodat je in ieder geval een goed kontakt krijgt met een behandelend arts. Wij duimen voor jullie sterkte en groetjes vanuit een koud Odoorn.
  15. Lexi nahon:
    6 december 2014
    nu pas het nare bericht gelezen wens jullie heel veel sterkte
    liefs Lexi