Heel anders

3 februari 2017 - Paul da Serra, Portugal

Twee dagen later wilden we naar Sao Vincente aan de noordkust, maar omdat de lucht er in het dal zo helder uit zag konden we de verleiding niet weerstaan nogmaals naar boven naar de hoogvlakte, die van de mist en zo, te rijden. Boven was het helder, maar na de eerste tunnel lag ie te wachten achter een scherpe bocht, het mistbankje, ik begon al te wanhopen, maar ziet weer twee bochten verder kwamen we uit de mist om te profiteren van een mogelijk zeldzame heldere dag. Op het programma stond de Pico Ruivo do Paul 1640m de hoogste top op de hoogvlakte. Een wat steile klim voor onze oude botten maar de beloning was een fraai uitzicht in alle richtingen. In mijn onnozelheid had ik een heel aantal caches in de buurt op papier gezet tot ik er op de top achter kwam hoe steil de noordzijde van de berg was. Na goed bestuderen van de kaart in de GPS bleek dat de dichtstbijzijnde cache hemelsbreed weliswaar maar 500m weg lag, maar wel 400m lager, en ik had mijn parapente niet mee genomen. We besloten één cache te bezoeken iets terzijde maar wel op het pad omlaag, deze lag maar 200m onder de top en nog minder onder de hoogvlakte. We kunnen vaststellen dat het steil was gelukkig voldoende takken om zo nodig aan vast te houden, en het was geen pad dat door de VVV werd aangemoedigd middels nodigende richtingbordjes werd. Maar het moet gezegd kosten nog moeite waren gespaard om ook hier voorzieningen als daar zijn treden en zelfs een houten ladder bleek bevestigd in het traject. Bij de cache besloten we dat het welletjes was, we gingen terug omhoog en hielden ons verder bezig op de hoogvlakte. Buiten wat rimpeltjes in het terrein hoefden we nu niet wezenlijk meer omhoog of omlaag. Gevolg was dat er dan ook geen paden waren. De groep caches aldaar waren “mysterie caches” waarvan de meeste door Jos waren opgelost. Terplekke kwam we er achter dat er een kerstboom figuur ontstond zodoende bleek het mogelijk van de ontbrekende items uit te rekenen waar ze moesten liggen. Het ging prima lekker struinen heerlijk in het zonnetje met mooie vergezichten nee als het eens helder is, dan is het echt de moeite waard, klein minpuntje omdat het daar waait hebben ze er een paar molens neer gezet jammer wel.