Het gaat geweldig

20 december 2020

Ik moet zeggen dat je hier vrijwel niets van de pandemie merkt, buiten het dragen van mondkapjes. Die moeten hier ook op straat gedragen worden als voldoende afstand houden niet mogelijk is. De Portugezen dragen al maandenlang mondkapjes dus voor hen is het al een routine, en je ziet op straat inderdaad veel mensen met een mondkapje al of niet onder de kin. Alle winkels lijken open, in de Algarve is er geen lockdown er zijn ook weinig besmettingen. Ook de restaurants zijn open maar wel met minder tafeltjes. Er is hier weliswaar veel gesloten maar dat heeft mogelijk niets met Corona te maken, er hangen dan briefjes met wegens vakantie gesloten, het is hier natuurlijk wel laagseizoen. Soms met einddatum soms wordt in het midden gelaten of dit voor de eeuwigheid is. Vorig weekend merkten we in het binnenland dat als er veel auto’s ergens stonden er terplekke een café of restaurants was. Het leek ons dan ook vrij vol met weinig mondkapjes, dus we hebben daar maar geen koffie gedronken. De enige beperking is van 1 tot 4 januari dan mogen we de gemeente Lagoa niet verlaten. Ik las over een avondklok maar dat geldt voor ernstig besmette gebieden in het noorden van het land.