Duinen

1 december 2017 - Fuerteventura, Spanje

Gister hebben we twee wandelingen door het duinreservaat aan de noordkant van het eiland gemaakt. Bij één serie puzzelcaches hadden we o.a. een Q-reader nodig, het was vooraf niet duidelijk wat daar mee moest gebeuren. Terplekke bleek dat na het lezen een soort van oproep tot nudisme tevoorschijn kwam. Nu ik heb op zich niets tegen in m’n blootje lopen in de sauna, maar niet hier in de duinen. Bij de cachebeschrijving viel me op dat er werd beschreven dat je er rustig naakt kon lopen want niemand zou je zien. Laat ik nu denken dat veelal de grootste kick voor blootlopers is dat ze wel gezien worden vooral mannen dan. Enfin we hebben de aanbevelingen naast ons neergelegd in het gelukkig niet zo hete zand. Bovendien denk ik dat ons kleine flesje zonnebrand onvoldoende zou zijn om te voorkomen dat ik als een baviaan met rode billen de terugreis zou moeten aanvaarden, moeilijk zittend achter het stuur. Het duingebied was wel bijzonder toch steeds planten en de zandbodem had een structuur waar je veelal niet doorheen zakte. Het werd niet door het zand waden of ploeteren, nu ja soms bij het begin van een duinhelling. Wat ook lekker is dat je nu eens op je GPS linea recta naar de volgende cache kon lopen, soms wel om een wat hoog duin heen dat wel natuurlijk, want klimmen in het zand is heftig. Langs de weg enorm veel geparkeerde auto’s maar de mensen komen niet meer dan een 300m het duin in. Iet wat slinks heeft vermoedelijk de VVV er voor gezorgd dat juist het eerste stuk meer “waadzand” bevat en dat ontmoedigd in sterke mate langere wandelingen. Maar onze trip ging prima. Overigens ik heb nog niet doorgegeven waar we ergens zitten, ons stekkie ligt in Caleta del Fuste 8km ten zuiden van het vliegveld, we kunnen het komen en gaan van ons terrasje goed in de gaten houden. Vanaf deze plek in het midden van het eiland kun je makkelijker zowel de noordpunt als de zuidpunt van het eiland bereiken. Kortom vanaf deze plek kunnen we beter het hele eiland bestrijken er is dus nog genoeg te doen. Het zal dan ook vermoedelijk onder lichte dwang zijn, dat wij dit paradijs op 19 december weer gaan verlaten……