Autorijden in de Algarve

10 maart 2019 - Praia do Carvoeiro, Portugal

Autorijden hier geeft je soms bijzondere belevenissen, zoals een auto die van links als een ongeleid projectiel op je afsnelt terwijl jij toch duidelijk van rechts komt….. het ging goed. Je wilt linksaf om een auto die van die zijde is gekomen, het lukt niet want hij probeerde de bocht af te snijden…. Hij gaat keurig achteruit. Je rijdt op een kronkelige weg door een heuvel gebied en komt tegen de borden “verboden in te halen” en “idem einde”, tjonge deze borden zijn echt in het groot ingekocht. Voor iedere bocht staan ze terwijl er ook al een ononderbroken streep op de weg staat, op zich genoeg dunkt me. Maar de Portugees redeneert …geen bord inhalen maar.. Na de bocht dan het bord einde inhaalverbod maar dan moet je wel aanzetten hoor want dikwijls komt binnen 100m alweer … juist verboden in te halen vanwege de volgende bocht. Ook op de grote N125 dwars door de hele Algarve wordt het inhalen sterk ontmoedigd, in dit geval middels paaltjes op de middenstreep. Gezien het feit dat tussen deze paaltjes minder dan 5m ruimte zit wordt het wel erg kort slalommen, en zeker geen super-g. Overigens heb ik al tweemaal de vluchtstrook op moeten zoeken omdat een tegenligger toch ging inhalen. Een keer ging het om een ambulance oké maar de ander zou ik toch wel een hals willen noemen. Het rijden op onverharde wegen doe ik uiterst voorzichtig uitkijkend naar kuilen. De meeste Portugezen lossen het kuilen probleem op door harder te gaan rijden, ik moet toch eens uitzoeken of deze techniek buiten sneller ook beter voor de auto is. Zelf ging ik ook even in de fout… bij Portimao gaat de weg over een fraaie soort van Erasmusbrug. Kom ik ’s avonds in het donker bij de brug zie ik rode knipperlichten! Ik denk o de brug gaat open en begin te remmen fout dus …toeteren alom… de brug kan helemaal niet open, de lichten zijn tegen laagvliegers een soort Portugese automobilisten in de lucht dus eigenlijk.