Ouderwets

15 december 2018 - Maspalomas, Spanje

Tja zaterdag besloten we eens iets ouderwets te gaan doen, een wandeling aan de hand van een routebeschrijving uit een gids. We hadden daartoe uit de bibliotheek gevankelijk een NL-talige wandelgids meegevoerd. Enige selectie van de routes werd vooraf gemaakt, het moest een rondwandeling zijn, waarbij onze klim inspanningen de 300m bij voorkeur niet te boven gingen. Zodoende kwamen we op een rondwandeling centraal op het eiland van krap 3 uur met een klim- en daling van zo’n 250m, en een verwachte lengte van 7km. Verwacht een mogelijk parkeerprobleem, de start was aan de doorgaande weg bij een Mirador waar het zeker in het weekend nogal eens druk wil zijn. Nu ja we kunnen wachten tot er iemand weg gaat dacht ik nog. Maar niks hoor er was plek toen we aankwamen en er net iemand weg ging van een voor ons ideale plek. We hoefden nu niet direct de busparkeerplek te confisqueren. Fluks de pumps aan, de rugzak omgegord en daar gingen we, tussen de uitgestalde lappen van een kraam terplekke door naar omlaag. Wat bleek dergelijk wandelen was een door ons schier vergeten techniek, lezen vanaf een kaartje van 5x5cm waar de route rood was ingetekend geeft weinig houvast. De beschrijving na 600m dit of dat, lijkt helder maar wanneer heb je die 600m afgelegd? Ik geef het maar direct toe zonder de sublieme kaart op onze GPS was het vast niet gelukt. Overigens waren er flink wat aanduidingen zoals een ruïne rechts een hek links enz. die wel steun gaven. Maar op een punt met de aanduiding op een kruising na 870m rechtdoor ging het mis. Er ging weliswaar een weg rechtdoor maar dat klopte niet zo goed met het vervolg we blijven op een hoogte van rond de 1400m lopen. Om het makkelijk te maken ook nog eens over een lengte van 1400m. We kozen voor de gelijkmatige hoogte en sloegen rechtsaf met het risico om na genoemde 1400m op onze schreden terug te moeten keren. Maar taraahh  de volgende aanwijzing was correct we moesten een pad in afgesloten met een ketting. Maar ho even, hoe nu we komen een pad uit dat is afgesloten met een ketting dat is dus niet hetzelfde wel… Gelukkig bleek er iets verderop nog een ketting waar we langs moesten… we zaten goed. Een volgende trajectbeschrijving hebben we 3x moeten lezen maar als je de klemtoon op de juiste plek legde klopte het. We hebben heerlijk gewandeld geen gevaarlijke dingen onderweg, prachtig weer en bij de finish stond de auto er nog. Toch nog even 2 caches op de terugweg gepakt, waarbij we voor eentje een stuk langs een eng smal weggetje moesten, vooral eng vanwege de afgronden al of niet met vangrail. We waren net uit de auto toen er nog een aan kwam, zij kenden de weg en vonden nog een postzegel om te parkeren. We hebben wel gewacht tot ze weer weg waren  gereden en zagen hun gaan en wat denkt u een tegenligger, uit de verte zagen we het aan het lukte maar ik vraag me af of beiden nog wel hun spiegel hebben. Wij konden na moeizaam keren gelukkig rustig het weggetje uitrijden. We besloten wat overmoedig geworden nog even langs het kerkhof te rijden het was 17.30 uur dan was het hek immers allang dicht, nee dus er was niet afgesloten. Voor de veiligheid buiten de mogelijke afsluiting geparkeerd 10minuten weg geweest om de cache terplekke te verschalken en wat denkt u bij terugkomst was de weg afgesloten ze hadden ons gezien zeker en snel stiekem afgesloten, goed dat we er niet weer ingetrapt  waren.

1. Bep:
    17 december 2018
    Hallo José en Ton
    Wat is het toch knap, dat je telkens weer een boeiend verhaal kunt maken, zonder in eindeloze herhalingen te vervallen, Ton? En dan jullie prachtige foto's! Hartelijk dank voor al jullie moeite.
    José, heb je nog last van die dramatische val een paar jaar geleden: psychisch of psychologisch?
    Na een flinke sneeuwval in de nacht van zaterdag op zondag, is het hier nu weer een zachte, maar grijze winter geworden. Wel zijn er vaak, op onverwachte plekken, nog wat zomerbloemen en -onkruidjes te ontdekken.
    Geniet van het zomerweer en jullie wandelingen.
    Liefs, Bep