Dat ik dit nog mee moet maken…

31 december 2020 - Praia do Carvoeiro, Portugal

U ontvangt gevoelsmatig wat weinig ontboezemingen, maar om nu om nu 2x in de week te beschrijven hoe wij hier zitten en lopen te genieten is wat eentonig niet. Toen we de auto meekregen bij het vliegveld was er gezegd U moet tussen 20 en 30 december naar het kantoor in Portimao iets met verzekering of zo. Dus togen we tweede kerstdag, die kennen ze hier niet, naar Autorent. Ik had gegoogled en een coördinaat geprikt voor Truus, na invoer volgde haar routevoorstel, nu als je je een rechthoek voorstelt besloeg het voorstel 3 zijden er van, dus ik dacht de ongebruikte zijde moet ook wel kunnen. Na drie keer haar wat toenemend gespannen uitroep ga op de rotonde rechts eerste afslag te hebben genegeerd, de route zou dan weer op haar idee terugkomen, gaf ze het op. Ik meende haar nog wel te horen mompelen oh U wilt binnendoor, waarna ze de route aanpaste. Nu dat heb ik geweten wat op mijn kaart een rechte route naar de brug leek was in haar uitvoering een zigzagweg waarbij ik me niet aan de indruk kon onttrekken dat we af en toe over privé terrein reden. Maar we kwamen keurig bij de brug uit, waarna achteloos een binnendoortje door de stad begon. Bij iedere kruising leek de minst voor de handliggende route te worden gekozen, maar omdat er hier wel altijd iemand voor je uit rijdt reed ik daar maar achter aan. Na een laatste draai naar links moesten we langs een bord “verboden in te rijden” maar bij nadere bestudering bleken personenauto’s een deel van de dag toegelaten pffft. Hierna kwam ik gevoelsmatig in een wandelgebied uit maar na 50m “bestemming bereikt”, en tot mijn opluchting stonden we voor het Autorentkantoor. Parkeren niet toegestaan maar ik manoeuvreerde de auto langs een massieve houten bank, die het idee van wandelgebied nog eens extra benadrukte, om niet teveel in de weg te staan. Het kantoor bleek “Knut en Helga” gesloten men had zich volgens een schrijven op de deur voorgenomen “soon” terug te zijn. Dit is natuurlijk een rekbaar begrip vooral in zuidelijke landen, en toen Jos het voorgestelde nummer belde kon je binnen de telefoon hoeren overgaan… Maar inderdaad al snel verschenen er twee medewerkers die op zoek gingen naar de “insurance” papieren, mis dus. U heeft hem bij de luchthaven gehaald ja dan moet de verzekeringsverlenging ook daar gehaald worden. Maar daar zeiden ze dat we hier moesten zijn, opbellen dus, daarna sorry foutje we brengen hem morgen bij uw appartement langs. Dat werd maandag maar kniesoor…. De dag daarna telefoon ..Autorent.. kunt u de kilometerstand even doorgeven!! Nu die had ie gisteren ook wel even kunnen opnemen zoveel rijden we niet in een dag. En straks al helemaal niet want oudejaarsdag 23.00 uur gaat hier ons “huisarrest” in en duurt tot en met zondag. In de ochtend mag er van 5.00 tot 13.00 uur bewogen worden de rest van de dag moeten we binnen blijven, dus avondklok zou ik het niet willen noemen. Dat ik dat in mijn 76e levensjaar nog mee moet maken.. ik vrees ook dat de “koffietent met” het niet de moeite zal vinden voor die korte tijdsspanne open te zijn, nee dat wordt afzien… Rest mij U een prettige jaarwisseling te wensen.