Kia Service

20 maart 2023 - Praia do Carvoeiro, Portugal

We overschrijden het aantal kilometers tussen twee onderhoudsbeurten van de auto schromelijk. Begin december hadden we nog 2500km te gaan, maar als men daarna heen en weer naar de Algarve gaat rijden… tja dat lukt niet met dat aantal, alleen de heenreis is al meer. Uit een grijs verleden, en ik heb al wat grijs verleden herinnerde ik me je moet af en toe het oliepeil nakijken. Gezien bovenstaande overschrijding dacht opeens nakijken dat peil. Nu op het oliepeil leek niets aan te merken maar links daarvan zat een doorzichtig vat met twee strepen boven elkaar. De bovenste is MAX en de onderste MIN, nu het zichtbare vloeistof niveau zat vrijwel op MIN!! Na lang zoeken vond ik een handleiding waar zowaar het motorgedeelte van een Kia Niro te zien was. Het ging volgens die afbeelding om de koelvloeistof…..ai.. ’s Nachts woelen, beelden van stoomwolken onder de motorkap vandaan en zo. We moeten dit na laten kijken dus ik druk de volgende dat op “Kia service” in de navigatie, kijk in Portimao zit een garage. Wat heet midden in de oude stadscentrum aan een rotonde geen parkeerplek en om nu de Niro even in de achterzak te steken is ook zo wat. Aan de achterzijde een plek en Jos op onderzoek ze kwam terug met een minuscuul papiertje, nee dit was alleen afdeling VERKOOP en daar wil natuurlijk niemand zijn handen vuil maken.   Op het papiertje stond het adres van de werkplaats, helemaal aan de andere kant van de stad. Ter plekke een Peugeot-garage dus Jos weer op pad. Terug met de jobstijding er is pas in mei!! plaats voor eventuele werkzaamheden… hoe zo service. Maar gelukkig was iemand wel zo goed dat ie wel even wilde kijken, dus ik trek aan de handel van de motorkap. Mis hij wilde niet op de vingers worden gekeken wij konden in de wachtkamer plaatsnemen. Al snel kwam de man terug, hij had wat bijgevuld of zo, en het was wel goed…. Zo lang er geen lampje op het dashboard gaat branden is er niks aan de hand. Als dat wel gaat branden moet je de Kiaservice bellen… hij is fijn. Nee de boodschap kwam duidelijk over ga als Kiarijder in godsnaam niet onder de motorkap kijken…. Wat een service van Kia dat dat kijken ons nog bespaard blijft.