Chamorga

16 februari 2018 - Playa Blanca, Spanje

Op zich klinkt de naam niet zo erg betrouwbaar… Gisteren hebben we een tocht gemaakt in het noordoosten van Tenerife, boven de bergen leek het geheel onbewolkt dus rijden maar. Na een prachtige maar zeer bochtige weg kwamen we in het dorp aan maar de parkeerplek was al vol. Verderop had ik ook auto’s zien staan, dus waagden we het verder te rijden over een smalle weg met het risico bij iemand in de moestuin te eindigen, maar nee het kwam goed en er kon geparkeerd worden. De tocht ging eerst bergop, flink wel toen weer wat omlaag om weer naar een top te stijgen. Hier eindigde dit pad en moesten we besluiten of we terug zouden lopen weliswaar een ander traject, of door naar de oostpunt van het eiland, beide afsplitsingen waren we gepasseerd. Ik moet toegeven ik wilde graag doorlopen immers daar eindigt het eiland bij een vuurtoren, dus daar gingen we. Het ging heftig omlaag maar wel langs veldjes met bloemen, en uitzicht over de oceaan met een paar rotseilanden voor de kust. Bij de vuurtoren geluncht en hier bleek er een misrekening in mijn plan. De vuurtoren stond niet aan het water maar er boven 280m nog wel. Om onze route te vervolgen, want terug tegen die steile helling leek geen optie, moesten we dus eerst nog flink dalen tot de kust met wat huisjes en een pier. De bewoners komen via het water een weg is er niet, of lopen natuurlijk maar ja… Het was op het moment dat wij boven parkeerden wat bewolkt geraakt, maar nu werd het weer zonnig en warmer dus. Mensen ik geef het toe het was afzien die 480m omhoog hoewel het een wel behoorlijk pad was. Maar uiteindelijk daar was het autootje, wonderlijk was wel dat we ruim 12km gelopen hadden, terwijl in alle beschrijvingen de route maar 9km is. We weten dat de GPS de afstand ook doortelt als we ergens zitten, maar zoveel hebben we echt niet gezeten hoor. Misschien wil ie ons een wat dragelijke gemiddelde snelheid geven zullen we maar zeggen. Op de terugrit werden we door het duister in gehaald. Maar het was een prachtige tocht en wel de vele moeite waard, en morgen kunnen we weer relaxen….