Het vervoer

17 december 2017 - Fuerteventura, Spanje

Vandaag de laatste dag dat we de auto hebben, morgen om 10.00uur de sleutel inleveren. Nu het was best speciaal zo’n FIAT500, de eerste dag stelde ik na uitproberen vast dat de handrem niet werkte de auto bleef terugrijden in zijn vrij op een helling. Tot ik na nogmaals een paar keer proberen iets op mijn reeds wat spaarzame hoofdharen voelde. Ik zat met mijn hoofd tegen het schuifdak aan, de handel van wat ik dacht dat de handrem was, bleek een handel om de stoel hoger te zetten, wie verwacht dat nu in zo’n autootje? Enfin na enig zoeken vond ik lager ergens in de krappe ruimte tussen de stoelen nog een handel en jawel de handrem, en hij werkte perfect. Wij konden ook geen mogelijkheid vinden om de ramen te openen, maar omdat het hier een uitvoering met schuifdak betrof, schoven wij dat ontbreken maar op de “open dak voorziening”. Toen we in een later stadium de knopjes op het middenconsole van het dashboard uitprobeerden gingen opeens de ramen open, je verwacht het niet hè. De schitterende voorziening van het “gratis” aldus de verhuurster schuifdak, kwam hier weinig tot zijn recht met die voortdurende stevige wind. Als je het dak wat ver open zet creëer je een soort van hogedrukgebied in de kar er waait meer lucht in dan eruit kan zal ik maar zeggen. Het dak op een kier zetten had dergelijke enge geluiden tot gevolg dat we het meestal maar bij de raampjes hebben gelaten. Die kun je tenminste naar believen links of rechts al of niet deels openen, naar gelang de windrichting stond ten opzichte van de auto. Nee al met al heeft ie ons prima vervoerd, we hebben de meeste wegen één of meerdere keren gereden. Alleen het schiereiland aan de zuidzijde hebben we dit keer niet bezocht, daar mogen we vanwege de onverharde wegen ook niet komen, niet dat we ons daar strikt aan houden, maar ja 200km vanwege 1 cache kom op zeg… De eerste 150km hebben we wel tweemaal gereden dus het begon ook al sleur te worden. Vandaag hebben ze de wind nog eens aangezet, ik begrijp nog steeds niet hoe we precies die dag met windstilte uit konden zoeken voor ons “tochtje” naar de Pico de Zarza. Nee vandaag is het zwembad omgetoverd tot een golfslagbad, voorspellen van het weer kunnen ze hier ook niet, donderdag werd vandaag nog gepresenteerd als een schitterende dag met slechts een beetje wind. De werkelijkheid was harde wind en tot twee uur zwaar bewolkt, de lekkere temperatuur is dan maar een kleine pleister op de wonde. Zo straks even tanken en de sleutel inleveren…