Met onze neuzen in de boter

30 januari 2017 - Playa Blanca, Spanje

Zondag hadden we een dagje cachen in Canical op het programma gezet, hier lag een hele serie opgeloste mysterie caches. Maar toen ik via de afslag richting dorp reed en daar stopte voor een zoektocht, dacht ik al wat komen hier veel auto’s langs het lijkt wel of iedereen hier van de weg afslaat. Even later barste er muziek los waarvan niet vast te stellen was waar die vandaan kwam maar hard was ie zeker. Bij de volgende parkeerplek viel me op dat er auto’s vanuit het dorp kwamen en direct voor en achter me gingen staan we waren maar net op tijd voor een plekje. We liepen eerst een wandelpromenade langs de zee en besloten de auto te laten staan en te voet naar het centrum te gaan. Dit bleek een goede beslissing toen we het centrum zagen bleek er een festiviteit te zijn allemaal eettentjes langs de weg versieringen en erg druk. Daar tussendoor scheurde nog wel auto’s want een Portugees laat zich niet zo snel uit het veld slaan als ie in zijn auto zit. Enfin cachen bleek vanwege de drukte lastig, maar achter de kerk lag er een uit de drukte. Juist toen kwam er een stoet mensen uit de kerk, waaronder een viertal die een beeld torsten gevolgd door de plaatselijke muziekvereniging. Het gedragen beeld was tamelijk klein 1m hooguit, en waarschijnlijk hadden de dragers er maanden op geoefend om middels hun expressie de indruk van een zware last te geven. Volgens mij was het super lichtgewicht je moet immers met je tijd meegaan, wie wil er nu nog iets loodzwaars dragen, en na een schier eindeloze tocht weer aan het beginpunt staan. De muziek speelt een aardig deuntje maar het is maar een kort riedeltje en dan begint het weer opnieuw, hopelijk voor deelnemers wordt het geen rondgang van een uur of twee, want dan komen ze mogelijk als slaapwandelaars aan. Maar al met al vielen we dus onwetend wel met onze neuzen in de boter. Later werden we nog eens verrast ditmaal door de natuur we kwamen in een gebied waarvan je zou zweren dat hier kort geleden een vulkaanuitbarsting had plaats gevonden, ik heb nog gevoeld of de grond heet was, en niet duizenden jaren geleden. Of de lava compleet met bommen hier net was langs gestroomd, heel bijzonder. Er lagen stenen ballen die wel leken gevormd als een grote sneeuwbal steeds door het rollen een laag erbij, nu begonnen die afzonderlijke lagen weer te barsten en er af te vallen. Het werd al met al een enerverend dagje.

1. Eef:
    Hoi Jos en Ton
    Gaaf hoor om er net bij te zijn, als er zoiets gebeurt .Jullie Spaaans nog steeds niet toereikend genoeg?
    Wat het weer betreft missen jullie hier niet echt veel, plus 5 gr. maar in elk geval droog. Geniet ze verder lekker Ik doe het hier ook, Groetjes Eef
  2. Riekje:
    31 januari 2017
    Leuk zo'n onverwachts gebeuren. je kijkt je ogen uit toch? Wij gaan hier vaak naar de farmers market dat is leuk en lekker we verbazen ons over het grote aantal vooral mannen die veel te dik zijn.. Geniet maar voor je het weet zit je weer in O doorn! Gr Riekje
  3. Linde:
    31 januari 2017
    Erg leuk om te lezen wat jullie daar meemaken en om jullie mooie foto's te zien! Geniet er nog van! Liefs, Evert en Linde
  4. Peter:
    31 januari 2017
    Laat ik nu denken dat jullie wel op de hoogte waren van alle
    processie die de kerk jaarlijks laat doen.
    Maar ik begrijp dat jullie geniet en daar gaat het om.
    Peter