In hoger sferen

18 februari 2018 - Tenerife, Spanje

Vanmorgen naar de markt geweest maar nu vroeger om sinaasappelen te kopen. Ik voelde me wel een soort van Mr Bean om gauw vroeg op de dag alle sinaasappelen weg te kopen, maar we hebben er nog wat over gelaten hoor. Gisteren weer een schitterende tocht gemaakt, in hoger sferen, we zijn naar de enorme krater Las Canadas gereden. Het was helemaal wolkeloos toen we wegreden, maar je moet wel verrekt hard rijden om voor de wolken boven te zijn, en dat lukte ook nu niet. Maar het waren meer van die flarden die langs trokken, niet hinderlijk. Er liggen caches langs de weg, maar parkeren is vrijwel onmogelijk omdat na de laatste nieuwe asfaltlaag op de voortreffelijke weg het wegdek tot wel 30cm boven de bermen ligt, als daar al vlakke ruimte voor een auto is. Eén keer gedaan maar terugkomen op de weg ging met de grootste moeite, en enge geluiden, niet meer doen dus. Staande op een uitzichtpunt bedachten we die caches vlakbij moeten toch te doen zijn, de hoogste top is maar goed 200m hoger dan hier. Jawel maar het bleek wel verschil te maken of er een pad naar boven is of alleen maar hier en daar een stip of stapeltje stenen, de zgn “steenmannetjes”. Op de GPS kaart stond keurig een wandelpad ingetekend, dus de richting was min of meer bekend, maar in steil onoverzichtelijk terrein viel het niet mee. Uiteindelijk staan we op de eerste van de toppen eigenlijk allemaal onderdeel van de oude kraterwal, en tjonge wat puinbak, dat zo’n berg ogenschijnlijk losse stenen niet in elkaar dondert. De tweede bestond uit zo te zien uit op elkaar gestapelde losse stenen, voor de cache moesten we wat je noemt tot het gaatje, nee verder was alleen voor parapenters. Dan de laatste de Montana del Cedro tjonge wat is 100m hoger veel als het een bijna loodrechte wand betreft, dan zakt je de moed wel in de schoenen, en die zijn al wat aan de krappe kant. Maar wat blijkt bij zo’n berg met een loodrechte wand, er is dikwijls een zeg maar …achterdeurtje… precies en net daardoor zijn wij toch boven gekomen. Het werd dus geen directe beklimming maar hier hadden we voor de beklimming geen aangegeven paadje op de GPS, alleen een beginpunt op het pad dat onderlangs liep, en welwillend was vrij gegeven door de cachelegger… hij weer. Nu moesten we echt op zoek naar steenhoopjes maar stenen stapelen dat kunnen ze die Spanjaarden dus ook deze top werd verschalkt. Dat er veel tijd in was gaan zitten bleek uit het feit dat we niet voor het donker terug waren, maar ook dat er geen file (meer) bij Los Cristianos was….